Hem till Ukraina

“Hem till Ukrainas högblåa himmel där de doftande stepprosor blomma, har jag längtat från vägarnas vimmel och en vardag så dyster och grå”

Den sången lärde jag mig av min farmor när jag var barn. Melodin är väl den samma som “en stad ovan molnen”. Vilken text som kom först med denna melodi vet jag inte..

Utvecklingen i Ukraina är oroande tycker jag….

Skickat från min iPad

Första söndagen i Advent

Strax dax för första avsnittet i årets julkalender i SVT. Det skall bli spännande att se hur dom har lyckats med att filma Barna Hedenhös.

Igår höll vi oss mest inomhus eftersom det var halt väglag och vi  dessutom inte hade behov av att handla något. Idag är det skyltsöndag och vädret får styra om vi tar en tur ner till stan eller stannar hemma och tar det lugnt.

ljusboll rod

Ljushjarta

Apropå julkalendrar så går Pagden (pakten) i repris på DR1. Det är en repris från år 2009 men vi såg inte den då. Kanske blir det tid att göra det i år.

Et juledrama af Maya Ilsøe. Avsnitt 1 av 24. Ved den første solopgang i julen må nissepigen Lyda søge skjul i skolens varme fyrrum, sammen med sin far og storebror, mens hendes mor må forsøge at hindre den onde Iselin i at få magt over nisserne. På skolen lægger Lyda mærke til Malte, som også fornemmer hendes tilstedeværelse, selv om han ikke kan se hende. Malte har også rigeligt at se til med klassens hårde drenge, som venter på ham.