Ett balanserat liv

input 02

Jag har som vanligt gått upp ett par kilo under helgerna. Jag vet att det finns läsare av min blogg och FB-vänner som inte har detta problem  Till er säger jag bara “God bless you!”. Jag må ha de allra bästa föresatserna men jag trillar  dit varje år. Metoden att ta hand om detta blir på mitt vanliga vis. Jag är rätt så säker på att jag går upp i vikt för att jag sätter i mig fler kalorier än vad jag förbrukar så det handlar om att motionera mer och skära ner på framförallt sånt som är sött.

Min Runkeeper fungerar inte så jag kan inte visa hur mycket jag är ute och går men jag ser till att det blir en timme per dag minimum. Det har jag hållit 1:e och 2:e januari och om lite senare ska jag ta en promenad i dag den 3:e. Så “so far so good”. När det gäller att minska kaloriintaget så prioriterar jag genom att dela in det i 4 kategorier:

I första hand är det söta drycker som läsk,saft, juice m.m  Jag tar dock mitt dagliga glas med Granatäpplejuice (som finns där av andra skäl)

I andra hand är det plockgodis, choklad m.m. Chokladen känns mest när jag tar bort den. Plockgodis kvittar.

I tredje hand handlar det om kaffebröd. Här måste jag hålla emot så mycket jag kan för det bor ett litet Kakmonster i mig.

I fjärde hand efterrätter. Behöver inte äta så mycket sånt hemma  förutom att jag vill minska glassätandet. När vi är hos andra eller när vi fikar inne i stan eller efter vägen så blir det ofta nån paj. 

 

Återkommer med rapport om hur det går!