Emil und die detektive

.



.

In English 🇺🇸🇬🇧

I read this book when I was a child but I still remember it well. Amazing that Erich Kästner wrote this book as early as 1929. 
In Italiano 🇮🇹

Mi piace molto questo libro. 

C’è un libro  giallo per i bambini 

På Svenska 🇸🇪

Den här boken läste jag som barn och den gjorde tydligen ett starkt intryck eftersom jag fortfarande minns den väl. Den svenska titeln är “Emil och detektiverna”. Min skoltyska räcker nog inte för att läsa den på originalspråket. 

Fascinerande att boken skrevs redan 1929. 

6 thoughts on “Emil und die detektive

  1. Exakt, den boken fick vi läsa i gamla realskolan och den hade gotiskt typsnitt eller frakturstil. Tyckte så mycket om den, att jag senare kom att på biblioteket låna ”Drei männer im Sxhnee” som jag även har ett angenämt minne av.

  2. Konstigt nog har jag inte hört talas om den.

    Mamma jobbade på Wahlströms bokförlag under flera år, så vi hade många böcker hemma när jag var barn. Kittyböckerna, Femböckerna och Biggles (min brors favorit) var de som fångade oss barn. Plus alla gamla klassiker typ “Myteriet på Bounty” och andra.

    Kao

Leave a Reply

