Italian desserts / dolci / efterrätter

.




In English 🇬🇧🇱🇷

I love Italian “dolci” such as Pannacotta,Tiramisu, Torta (cake) and ice cream. 

In Italiano 🇮🇹

Amo i dolci italiani! È sorprendente che, per esempio, il gelato alla vaniglia può gustare così diverso. Quella che ho mangiato in Citta della Pieve assagiato delizioso. 

På Svenska 🇸🇪

Det finns många goda efterrätter i Italien. Bild 1 är Pannacotta som egentligen betyder kokt kräm. Det finns att köpa färdiga sådana och det är inte allt för svårt att göra själv heller.Bild 2 är Tiramisu som egentligen betyder ” dra mig upp” men har här meningen “pigga upp mig”. Den kan man också göra själv även om jag tycker att det är lite mer jobb med den. 

Bild 3 är på en Torta ( uttalas tårta) som jag åt i Padova. Den var jättegod men jag vet inte riktigt hur dom gjorde sådana. Bild 4 är på italiensk glass som finns i många varianter. Jag brukar beställa “rena” varianter som vanilj, choklad etc. Vaniljglassen på bilden är den godaste sådan som jag har ätit.

8 thoughts on “Italian desserts / dolci / efterrätter

Leave a Reply

