Italienskt kaffe / Caffè italiano / Italian coffee

.





På Svenska 🇸🇪

Jag dricker mycket kaffe även om jag har dragit ner på det. Jag har slutat att använda socker vilket inte bara minskar risken för diabetes typ 2 utan också gör att jag kan njuta mer av olika smaker. 

I Italien brukar jag börja dagen med Espresso eller Cappucino och den sistnämnda brukar det också bli på förmiddagsfikat. Efter lunch dricker inte en italienare Cappucino och jag vill gärna följa seden dit jag kommer. Ofta provar jag lite olika ” kaffedrinkar” på e.m. Som t.ex. Caffe Coretto som oftast innehåller Grappa. Jag gillar också att dricka Caffe Amaretto som bygger på den likören. Förutom likören och kaffet kan innehålla vispad grädde och konjak. Det finns lite olika varianter.

In English 🇬🇧🇱🇷

When I visit Italy I drink the varieties available there such as Espresso, Cappuccino, Caffe Coretto and Caffe Amaretto. I am avoiding “Cafe Americana” I want my coffee to be stronger than that  

In Italiano 🇮🇹

Amo il caffè italiano e le mie preferenze sono caffè espresso, cappucino, caffè Coretto con Grappa e caffè Amaretto. 

.
.

3 thoughts on “Italienskt kaffe / Caffè italiano / Italian coffee

  1. Jag älskar kaffe skulle aldrig klara mig utan..
    har socker i men väldigt lite och alltid mjölk.. men kaffe i alla varianter är underbart gott.. Däremot dricker jag aldrig te är absolut ingen te människa..

Leave a Reply

