Recension av Ramona Franssons nya deckare

.rAMONA fRANSSON yACHT cLUB 2

Det svenska deckarundret upphör aldrig att fascinera mig. Så länge som jag har läst svenska deckare så har det alltid funnits någon eller några författare som har varit förstklassiga, men det som imponerar mest på mig just nu är att det finns så många som håller en riktigt hög nivå. En av dessa är Ramona Fransson.

Jag har följt Ramona Franssons utveckling som deckarförfattare några år nu och hennes böcker har en given plats i min deckarsamling. Mord på Stenungsbaden Yacht Club är hennes sjunde deckare. Hon har skrivit andra böcker också. Som exempelvis, Älskling vi blir inte med barn, som handlar om ofrivillig barnlöshet.

Ramona Fransson Yacht Club

I den senaste boken tar hon upp svåra ämnen som trafficking och människohandel. Något som tyvärr har en stark verklighetsförankring. Rika i västvärlden utnyttjar kvinnors utsatta situation i utvecklingsländerna. Kanske finns det exempel på att också män är offer men det förefaller mest vara kvinnor, eller egentligen flickor.

Handlingen i boken kretsar kring Isabelle, ett offer för människohandeln och de som profiterar på henne och andra drabbade.. Handlingen utspelar sig mestadels i idylliska Bohuslän men eftersom denna cyniska hantering är internationell, så blir det några utflykter till London också. Man får följa handlingen växelvis genom dessa personers ögon och via polisens utredningsarbete. Som vanligt är det kriminalkommissarie, Greger Thulin och hans medarbetarbetare som står för utredningsarbete. Greger och hans sambo, kriminaltekniker Charlotte Engman kastas in i handlingen när ett mord sker på Stenungsbadens Yacht Club. Det som var tänkt som en avkopplande weekend blir istället början på en mordutredning.

Det är jobbigt att läsa om detta, särskilt som man vet att skildringen ligger nära verkligheten. Men jag tycker inte att man ska välja bort den litteraturen för det. Alla deckare kan inte vara ” böcker som man dricker te till” som nån skribent skrev. Här tycker jag också att en bok är att föredra framför film och TV. Man kan lägga undan sådana här böcker när det blir för jobbigt och dessutom kan man själv välja vilka bilder man får när man läser. Snabba, otäcka och grymma filmsekvenser kan man inte värja sig mot på samma sätt.

Ramona Franssons styrka ligger i att hennes böcker har hög trovärdighet. Detta eftersom berättelserna har en stark förankring i verkligheten. De frågor som hon tar upp känns aktuella och viktiga. Jag tycker också att hennes författarskap   har utvecklats under de här åren som jag har läst hennes böcker. Struktur, överskådlighet och stringens är det som jag framförallt tycker har blivit bättre. En bra intrig har det alltid funnits i hennes deckare.  Miljö- personskildringarna är nu också av hög klass.

Boken kommer ut den 15 maj 2013. Den kommer med all säkerhet att finnas att låna på biblan och att köpa i bokhandlen. Läs mer om boken och Ramona Fransson i hennes BLOGG

10 thoughts on “Recension av Ramona Franssons nya deckare

  1. Tack för boktipset!
    Är den här senaste boken helt fristående eller behöver man ha läst någon av de tidigare deckarna för att hänga med i persongalleriet?
    Ha en trevlig helg!
    Kram, Ingrid

  2. Vissa ämnen är helt klart jobbigare än andra men samtidigt så får vi inte blunda för verkligheten. Ska nog ta och beställa denna på mitt bibliotek. Tack för tipset!

  3. Jag har inte heller hört talas om denna författare innan. Men det beror väl mest på att jag inte har läst särskilt mycket skönlitteratur överhuvudtaget de senaste 10 åren eller nåt sånt. Förfallet på den fronten började i och med att jag började vuxenstudera, och särskilt i de perioder som jag har läst på högskolan så har det funnits noll tid att läsa annat än kurslitteratur. Å andra sidan jobbade jag ju i fem år, men då läste jag mest facklitteratur om foto! Hm… <:-)

  4. Har ju ingen kommentar om deckare. Men tänkte på dig förut, eller igår var det när Caroline af Ugglas var på TV. Kanske såg du det.

    Ha en fin kommande orörd vecka

Leave a comment