En bra deckare med mycket humor

Nu har Maria Lang fått sitt svar.

1972 skrev den svenska författarinnan, Maria Lang, boken Vem väntar på värdshuset? Handlingen utspelas på Kolbäcks gästgivaregård. Hon bodde själv där under en lång tid när hon skrev boken. Dagmar Langes (som var hennes riktiga namn) böcker har en självklar plats i min deckarsamling.

I ett tidigare inlägg i bloggen funderade jag över deckare som utöver spänningen också har lite humor. Detta med anledning av att Reginald Hill avlidit tidigare i år. Det kommer att kännas tomt efter honom. Jag kastade då ut frågan i cyberspace om det fanns andra författare, svenska eller utländska, som kryddar deckarna med lite humor.

Min bokkunnige släkting, Lennart Carlstedt, tipsade då om en svensk författare som heter Aron Olnafors. Ja, så heter han väl inte men det är hans pseudonym. Mycket talar för att det är Arne Olofsson som är bokens förläggare som står bakom  pseudonymen. Böckerna är skrivna i Bo Balderssons  anda och utspelar sig i Aroshamn som torde vara Västerås.. Jag läste hans bok Mord med sjöutsikt som kom ut år 2009 med stor behållning. Nu har jag också läst den senaste boken, Döden väntar på värdshuset, som han tillägnar Maria Lang. Och han har inte bara inspirerats av titeln på Langs bok utan också sett till att omslaget blir snarlikt det som pryder hennes deckare. Originalomslaget är utformat av Chris Bergendorff. Annelie Pettersson, Amala + Kamala, har gjort det nya omslaget fritt efter Bergendorffs.

Jag som läser många deckare (ibland undrar jag om jag kanske läser för många) tycker att det känns kul med en bok som är lite annorlunda.  Att författaren själv läser många deckare förstår man eftersom böckerna är fulla med anspelningar på svensk och utländsk kriminallitteratur.

I boken Döden väntar på värdshuset möter vi bokens jag, den pensionerade bankdirektören Erik Gyllenberg som trivs bäst i lugn och ro i sin lägenhet uppassad av hushållerskan Frida. Men hans vän Severin C. Brattenskiöld ser till att han ständigt hamnar i nya äventyr. Landhövdingen dyker också alltid upp för att hjälpa till med att lösa mordgåtor. Upptakten till boken är att en kanot med ett lik kommer flytande nerför Svartån. Det hinner bli fler mordoffer innan mördaren till slut avslöjas.

Jag tänker inte berätta mer om handlingen eftersom jag inte vill förstöra spänningen. För även om boken mest föranleder skratt och leenden hos läsaren så innehåller den allt det som jag vill ha i en deckare. En bra intrig, trovärdiga karaktärer och fina miljöskildringar. Trovärdiga karaktärer finns det , tyvärr höll jag på att säga, i boken. Verkligheten är svår att överträffa.  Exempelvis så beskriver författaren hur EU-bidrag administreras och betalas ut. Det går inte att göra parodi på. Det räcker att berätta just som det är för att dessa verksamheter ska framstå som just så stolliga som de är. Och tänk på när ni läser boken, vilket jag absolut tycker att ni ska, att det är mina och dina skattepengar som används på det här sättet.

Jag rekommenderar boken!  Läs den och ni får en stunds avkoppling och glädje i Aron Olnafors sällskap.

23 thoughts on “En bra deckare med mycket humor

  1. Åh, det kanske är DÄRFÖR som jag inte är en lika entusiastisk deckarläsare längre jämfört med förr – för att jag aldrig hittar några humoristiska inslag i böckerna numera!? 8-I För det har väl blivit med deckarna precis som med filmerna, att de bara har blivit allt råare och råare…?

    Härlig kommentar du lämnade till mjölkpaketsfotot! 😀 I mitt jobb träffar jag på allehanda sorters energidrycker, men Pucko är nog det närmaste mjölk så här långt. Starköl är däremot ganska vanligt förekommande – bitvis mycket mer populärt än Red Bull… :-X

    1. Ja det finns nog ett behov av roliga deckare också. Jag tycker absolut att de moderna kriminalromanerna är bra men det kan vara kul som omväxling med lite humor

  2. Håller fullständigt med. Döden väntar på värdshuset är en höjdare! Jag tror också att förläggaren är författaren. Men att det skrivs så få roliga deckare nu för tiden. Vem minns inte Craig Rice och den härliga Söndagsduvan försvinner?

  3. det ska jag verkligen göra 🙂 jag antecknade namnet på författaren och ska ta och läsa den boken
    Sv: jag skulle inte vilja vara utan diskmaskin, jag tycker inte om att diska och vill kunna använda tiden till annat, som att läsa till exempel 🙂
    kramar

  4. Hej, Gunnar!
    Olnafors verkar bra, gillar humor i deckare för nu har jag läst en som fått mig att må riktigt dåligt psykiskt i flera dagar. ‘I grunden utan skuld’ av Viveca Steen…fy fanken så hemsk 😦 Hur kan människan bara skriva om sådant elände, med styckmord och misshandel av små barn ?? Usch och fy!
    Var inom adlibris och kikade och flera böcker av Aron Olnafors finns men bara inbundna..för dyrt. Stadsbiblioteket vid Götaplatsen ska byggas om så där stänger man helt sonika så nu får centrumborna leta med ljus o lykta…
    Köper gärna böcker och då inbundna med sällan deckare för dom kommer man ihåg och det blir inte att man läser om dom. Visserligen går mina böcker vidare till svärsonen som är en bokmal liksom dottern…när barnbarnet blivit lite äldre och det finns TID över för vuxenböcker 😉
    Kram, Agneta

  5. Jag har läst alla Maria Langs deckare så jag ska faktiskt ta och beställa denna. Men tji får jag för den finns inte på biblioteket. Fast den första finns så det blir den i stället!

      1. Lite märkligt att del 1 fanns men inte tvåan… De brukar ju oftast köpa in även kommande. Men jag ska höra med bibliotekarien på vår skola.

  6. En härlig uppföljare får man anta…………..ska nu själv vila från deckare och läsa tråkig facklitteratur som jag måste……

  7. Kul att du gillade författaren – jag får väl försöka få tag på dem. Min svåger bor i Västerås så jag får väl försöka få tg på dem där.

    Omslaget är ju så likt så det är fara värt att det anses som piratkopia…

  8. Ytterligare en fin kommentar till denna bok fick jag av Jörgen som skrivit följande i gästboken:
    Det fjärran Västmanland med det legendariska Aroshamn bjuder på många gåtor. Och Aron Olnafors är inte den ringaste. Volym för volym har han nu skänkt oss märkliga skrönor. “Döden väntar på värdshuset” är den senaste och där hans berättarkonst med ökande hastighet skenar upp emot de litterära rymderna för att frigöra sig från den västmanländska verkligheten. Må färden fortsätta! Det är härligt att deltaga i resan.

  9. Tack för alla dina kommentarer. Och jag som har knappt tid att titta in här. Men jag kommer snart.
    Hjälper en del vänner med sina sidor och dessutom håller jag på med en ny sida för mig själv + en diskussion med ett företag som jag egentligen inte kan skriva om fast jag borde. Och allt tar tid.
    Sen är jobbet ska ju rulla den med.
    Men jag återkommer snart.

Leave a comment