Ny deckare av Ramona Fransson

Gift med djävulen bild

Gift med djävulen

Ramona Fransson

Ramona Franssons senaste deckare, Gift med djävulen, är baserad på verkliga händelser. Eller som hon själv uttrycker det ”Jag sätter verkliga händelser i händerna på overkliga gestalter”

Boken skulle egentligen ha kommit ut i maj men publiceringsdagen har ändrats till den 23 mars 2015. Tanken bakom detta är att boken ska komma ut före påsk. I Norge finns nåt som heter ”Påskekrim” vilket innebär att när norrmännen åker ut till sina hytter under helgen så vill man ha med sig någonting att läsa och ofta blir det då någon nyutgiven deckare.

Spaningschefen Greger Thulin och hans kollegor och vänner bland poliser och rättsläkare kör fast i utredningen av ett försvinnande och exakt vad som har hänt är ovisst ända till slutet även om titeln får sin förklaring ganska tidigt i berättelsen Läsaren får följa hur både offer och brottslingar tänker och handlar. Om det här hade varit helt fiktiva händelser så hade det varit en skakande skildring bara det. När man nu vet att det är baserat på verkliga händelser så blir man ännu mer upprörd över att det finns personer som är så känslokalla som brottslingarna i detta drama.

Författarinnan skriver flyhänt och det är lätt att läsa hennes böcker. Hennes största styrka är personbeskrivningarna tycker jag. Född och uppvuxen i Göteborg känner jag också igen mig i många av miljöerna. Nästa gång som jag besöker ett  av mina favoritfik som ligger högt uppe i vattentornet på Gullheden, så kommer jag säkert att tänka på den händelse i boken som utspelar sig där.

I vanliga fall bedömer jag också hur intrigen fungerar när jag skriver en bok recension men här är den given utifrån att det hon skildrar faktiskt har hänt. Det gamla talesättet att verkligheten överträffar dikten stäm bra här tycker jag.

Jag rekommenderar boken vare sig man läser den under påskhelgen eller senare.

Boken finns i de flesta bokhandlar och på biblioteken. Den kan också beställas på nätet. Se nedanstående länk.

http://www.anomar.webshoponline.se/inbundna-bocker-bokrea-50-pa-alla-inbundna-rabatten-dras-i-kassan-ange-kod-bokrea-.aspx

 

13 thoughts on “Ny deckare av Ramona Fransson

  1. God Morgon!
    Låter som en spännande bok. Jag älskar att läsa böcker, men har av någon anledning ändå läst mindre och mindre på senare år. Begriper egentligen inte vad det beror på.
    Önskar dig en skön fredag! 🙂

  2. Låter som en spännande bok! Har sett fram emot den sedan Ramona gjorde reklam för den på bokmässan i Göteborg i höstas. Nu ligger den som läsexemplar hos mig. Ska snart börja läsa!
    Kram Kim 🙂

  3. Det var bara en dryg månad sedan jag läste hennes förra. Jag har läst alla hennes tidigare böcker. Givetvis kommer jag att läsa denna. Hon verkar vara duktig på att göra gediget researcharbete och gilla att gräva runt sina hemtrakter. Trevlig helg.

  4. Åhh, den måste jag läsa! Jag bodde i två år på 80-talet i ett av höghusen på Syster Estrids gata, precis vid vattentornet!

  5. Jag har inte läst nåt av den författaren…

    sv: Jag missade ju Schlagerfinalen – helt mitt eget fel – men så snart jag fick tag på nät igen kunde jag konstatera att rätt låt vann 🙂

Leave a comment