Stieg is the best/ Stieg è il migliore Stieg är bäst

.




In English 🇬🇧🇱🇷

The most famous writer in Sweden with the forename Stieg is probably Stieg Larsson who has written the Millennium serie but the best crime writer all time is Stieg Trenter.

I think he’s published in German and English but I haven’t been able to find any books on internet.

He also wrote a book about Italy together with photographer K.W. Gullers. 

In Italiano 🇮🇹

Stieg Larsson chi a scritto i libri ” Millenum” è la piu famoso “Stieg” in Svezia ma il migliore giallisto è Stieg Trenter (1914 – 1967). Ha anche scritto un libro Sull’Italia (Italien in swedese)
På Svenska 🇸🇪

Stieg Larsson är sannolikt den mest kända svenska författaren med det förnamnet men den bästa deckarförfattaren genom tiderna i Sverige är enligt min mening Stieg Trenter.

Hans deckare utspelar sig mestadels i Stockholmsmiljöer som han skildrar så levande att man känner igen sig när man besöker staden. Boken Stieg Trenters Stockholm är ett bra uppslagsverk om man vill återfinna miljöerna i verkligheten. 

Mindre känt är kanske att han har skrivit en bok om Italien tillsammans med fotografen K .W. Gullers. Den sistnämnde är förebilden till Harry Friberg som är en av huvudpersonerna i Trenters deckare.
.

5 thoughts on “Stieg is the best/ Stieg è il migliore Stieg är bäst

  1. Ja rätten ser lovande ut,står i ugnen nu..
    Stig Trenter läste jag mycket av i min ungdom.Minns fotografen Harry Friberg som var centralfigur i böckerna..Haé Bra.

  2. Jag minns tv-serien med Stig Grybe. Jag var så ung när den gick, så jag fattade inte att man borde läsa böckerna också. Men nu har du påmint mig om att jag borde göra det. Jag har läst böcker av hans fru som var med i en deckarförening med Stockholmsförfattare som alltid gjorde besök i Trosa på åttiotalet och en bit in på nittiotalet.

Leave a comment